Csupán néhány népcsoport, a magyarok, a keleti szlovákok é néhány nyelvjárásukban a ruszinok használják Jézus Krisztus születésének ünnepére a Karácsony kifejezést. Egyes feltevések szerint az inkarnáció (megtestesülés) szóból ered ennek az ünnepünknek a neve, más feltételezések alapján a szláv „korcun” fordul, lép (téli napforduló) szóból ered az ünnep neve. Bármelyik feltételezés is igaz, talán ez az egyik szívünkhöz legközelebb eső ünnep. Mi történt karácsonykor? Jézus születésének pontos időpontja egyáltalán nem tisztázott, inkább közmegegyezésen alapszik, de tény, hogy a korai egyház már a Krisztus utáni 2. században Vízkeresztkor, azaz január 6-án ünnepelte Jézus születését, ez is az ünnep görög neve: „epifánia”, azaz megjelenés. Kr. u. 350-ben lett az immár hivatalosan keresztény vallásúvá vált Római Birodalomban az addig pogány Sol Invictus (győzedelmes nap) ünnepe – azaz a téli napforduló – Krisztus születésének ünnepe. Az Augustus császár rendeletére kiírt népszámlálás évét és az éven belül a népszámlálás idejét nem lehet megállapítani pontosan. Ha azoknak a feltételezéseknek adunk igazat, hogy Kr. e. 6-ban feltűnt Halley üstökös volt a betlehemi csillag, akkor nyáron kellett Jézusnak megszületnie. Ezt a feltevést erősítené az is, hogy a bibliai leírás szerint szabad ég alatt tanyáztak a pásztorok. Ugyanakkor Kr. e. 7. év folyamán a Jupiter és a Szaturnusz háromszor is együtt állt, amely joggal kelthette fel a korabeli csillagjósok figyelmét, azt pedig nem írják az evangéliumok, hogy mennyi idős volt Jézus a pásztorok és a napkeleti bölcsek megjelenésekor. A Halak csillagkép, amelyben ekkor együtt állt a két bolygó, Júdea csillagképe volt, ez vezethette a babiloni csillagászokat Heródes király jeruzsálemi udvarába. A zsidó szokások figyelembe vétele szerint viszont még idősebbnek kellett Jézusnak lennie, mivel negyven éves kor felett volt szokása a tanítóknak tanítványokat gyűjteni maguk köré. A jelenlegi ismereteink szerint tehát legalább 6-7 évvel Kr. e. született Jézus, de hogy melyik nap, ma sem tudjuk. Órigenész Adamatiosz (Kr. u. ~184-254) alexandriai keresztény író jogosan állapítja meg, hogy felesleges, sőt egyenesen káros dolog Jézus születésnapját kutatni, mert nem ez a lényeg. Élt-e valójában Jézus? Sokan azt is kétségbe vonják, hogy egyáltalán élő személy volt Názáreti Jézus. A Biblia ószövetségi és újszövetségi szövegrészének születése között néhány száz év eltelt, ebből az időből nagyon kevés írásos feljegyzés maradt fenn. Talán Josephus Flaviusnak a zsidók történetéről szóló írása állhat ehhez időben legközelebb, aki Kr u. 37 körül született. Tudni kell róla azt is, hogy nagyon jó kapcsolatot ápolt a római vezető réteggel, tehát a történetírása az ő számukra kedvező megvilágításba helyezi a zsidó háború eseményeit. Írásában egy vitatott rész szól Jézusról, amelynek nem flaviusi eredetének voltáról a tudósok nagyjából egyetértenek. Jézus életéről tehát az evangéliumokon kívül, amelyek közül Márk evangéliuma a legősibb, (de pl. Jézus születését ez éppenhogy nem tartalmazza) nincs korabeli bizonyíték. Pál apostol levelei is legkorábban 20-25 évvel Jézus feltételezett halála és feltámadása után íródhattak, és maga az apostol csak látomásban találkozott Jézussal a damaszkuszi úton. Lukács evangélista írja le részletesen Jézus születésének körülményeit, akinek a születési idejét nem tudjuk, de Pál apostol Kollosséi levele alapján úgy tudjuk, hogy kezelő orvosa volt Pál apostolnak, ő járt a lehetőségeihez mérten leginkább utána a Jézus életéhez kapcsolódó történeteknek. Valamint részletesen taglalja Máté evangélista, akit Jézus egyik tanítványának tartanak, de inkább az ő követői lehettek azok, akik megszövegezték Máté evangéliumát Kr. u. 80-90 körül. De maga az emberré lett Isten is komoly kihívások elé állította a teológusokat évszázadokon keresztül. Hogyan lehet Jézus Krisztus egyszerre isten és ember? Alexandriai Atanáz püspök (Kr. u. ~298-373) írja le először, hogyan valósulhatott ez meg: Krisztus emberi lelkéről külön nem beszél ugyan, de őt valóságos embernek mondja, és megkülönbözteti benne a cselekvő alanyt (az isteni személyt), valamint a cselekvés eszközét, az emberi természetet. Krisztusban tehát egy cselekvő van, de lehet isteni és emberi működése. Ennél érthetőbben és egyszerűbben sajnos azóta sem fogalmazták ezt meg. A karácsonyi ünnephez kapcsolódó szokások Adventi koszorú az erdélyi és magyar hagyományban újkeletű szokás. A koszorút fűzfavesszőből fonják, kereszt alak van a koszorúban, a kereszt közepén csipkebogyóval, amely Krisztus inkarnációját jelképezi, a kereszt közepén, kifejezve azt, hogy a karácsony ünnepe értelmetlen lenne húsvét keresztje, Krisztus halála és feltámadása, azaz a megváltás nélkül. A legtöbb karácsonyi szokásunk német evangélikus gyökerekkel rendelkezik. A karácsonyfa állításának hagyománya a legnagyobb valószínűség szerint a 16. századi Németországból ered, és az édenkerti életfa bibliai képéből származik, és még a katolikus lexikon is említi Luther Mártont, aki feltehetőleg az első karácsonyfát állította. Az adventi gyertyagyújtás is német hagyomány. A 19. századi Németországban mindenütt máshogy várták a karácsonyt: legegyszerűbb formában a bejárati ajtóra rótt huszonnégy krétajellel, melyekből naponként egyet letöröltek. Helyenként huszonnégy jelöléssel ellátott adventi gyertyával, melyből naponként egy kicsit leégettek. Máshol kis fajászollal, melybe naponta egy szalmaszálat helyeztek, a gazdagabbak pedig huszonnégy falra akasztott képpel számoltak vissza december 1-től a szentestéig. Egy hamburgi lelkész, Johann Hinrich Wichern állított először a maihoz hasonló adventi koszorút 1839-ben. Még az előbbiekhez hasonlóan 24 gyertyát helyezett egy kocsikerékre (ebből már a maihoz hasonlóan négy nagy gyertya volt az adventi vasárnapok gyertyája), így tanította számolni az általa alapított árvaházban a befogadott utcagyerekeket. Az adventi naptárak az 1850-es években kezdtek elterjedni szintén német evangélikus körökben, időnként a gyerekek számára habcsókkal díszítve. 1900-as évek elején ezek alapján készült az első nyomtatott adventi naptár 24 karácsonyi képpel, majd az ’50-es években készült az első csokival töltött naptár, melynek változatai mai napig a boltok polcain vannak. Az ablakokban látható karácsonyi villanygyertyák szintén német eredetű szokásból erednek: a kevésbé tehetős családokban karácsonyi piramist állították karácsonyfa helyett, olykor díszesen faragott, gyertyák lángjától forgó lapátos, betlehemes kivitelei is voltak. Sok helyen, a német bányászfalvakban a bánya bejáratára akasztott bányászlámpákhoz hasonlóan világító karácsonyi ívek készültek. Ezeknek egyszerűbb változatai a ma ablakainkba kihelyezett háromszög alakú vagy íves hét izzós villanydíszek. Különleges ez az ünnep, hiszen a téli napfordulóval valóban a tavasz felé fordul a természet is, és a mi figyelmünk is. Bár történelmileg és tudományosan nem bizonyítható Jézus inkarnációjának sem ideje, sem módja, mégis istenhívők milliói imádkoznak ezen az ünnepen, de fontos mindannyiunk számára ez az időpont: összefonódott életünkkel, és megerősíti a szeretetet a családjainkban. Nagyon nehéz a karácsonykor egyedül levőknek ez az időszak, ha tehetjük, figyeljünk oda rájuk, lelkileg támogassuk, erősítsük őket!
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
kategóriák
All
Régebbiek
January 2024
|